Hvordan vi arbejder i INNER ACTION
Vejen fra gode intentioner til excellente resultater.
De fleste af os er, via diverse uddannelser og kurser, opdraget til at finde os i ”tankpasser-pædagogikken”. Du kender helt sikkert pædagogikken fra den klassiske katederundervisning, hvor en fagekspert taler i timevis kun støttet af en overhead eller en tavle og et stykke kridt.
Læringsforskning understøtter – heldigvis – at ovenstående form for indlæring ikke er optimal. Viden, der hældes på os uden, at vi selv har fået lov at bearbejde, vurdere og anvende den, forsvinder i reglen få dage efter, at vi er blevet præsenteret for den. Derefter bliver den kun til passiv viden i stedet for til værdifuld indsigt, som vi kan bruge aktivt og overføre til hverdagens kompleksitet.
Vejen fra gode intentioner til excellente resultater er ikke altid så kort, som vi kunne ønske os – specielt ikke når viden skal omsættes til personlig og faglig vækst og ikke blot til økonomisk fremgang.
Heldigvis er det muligt, inden for stort set alle fagområder, at skabe en undervisning, der går dybere end vi er vant til. Vi lærer bedst, når vi er involverede i processen, og hvis vi selv har ansvar for vores egen læring.
Vi lærer ikke kun med hjernen, men i ligeså høj grad med hjertet. Vi lærer, når vi er involverede med hud og hår. Vi lærer, når det er vigtigt for os, når der er noget på spil, eller når vi har en opgave eller et problem, der skal løses. Vi lærer, hvis vi ved, hvor det er, vi rigtig gerne vil hen og er klar over, at vi endnu ikke er i mål.
Undervisningssituationen kan og skal aldrig være det samme som virkeligheden, men vi kan imitere virkelighedens læringssituationer. Forudsætningerne for den øvelse er:
- at der er spørgsmål før der er svar
- at vi tager udgangspunkt i dagligdagens problemer, en uopfyldt målsætning eller en kommende udfordring.
Hos INNER ACTION udfordrer vi løbende os selv og vores kursister, så vi hele tiden er up to date med den seneste læringsforskning. Dette betyder helt konkret, at du vil opleve, at vi stiller krav til dig som deltager. Vi stiller spørgsmål til dig, vi involverer dig, og vi lader dig arbejde med udfordrende opgaver, så du oplever at ny viden bliver til aktiv læring.
Vores undervisning vil altid tage udgangspunkt i din virksomhed og de daglige udfordringer, du oplever. Vores eksempler er altid med afsæt i virksomhedens aktuelle situation, og alle teoretiske budskaber fremstilles i enkle og anvendelige modeller.
Vi lægger stor vægt på, at undervisningen er oplevelsesorienteret med et højt aktivitetsniveau, og at teorierne afprøves i mange sjove og lærerige cases.
Vi kalder det Playful Learning!